De Van Speijk 32 is een barkas. Dit grote sloeptype werd vanaf begin negentiende eeuw gebruikt als bijboot om voedsel of water te halen of ankers uit te leggen. De Koninklijke Marine gebruikte het model ook bij haar fregatten. De Van Speijk 32 combineert de traditionele uitstraling van een barkas met comfort en snelheid.
Kenmerken Van Speijk 32
Bouwmethode
De boot is 100% made in Holland, waarbij er veel zorg is besteed aan de afwerking. Ook is de sloep semi custom-made, wat betekent dat eigen wensen volledig kunnen worden doorgevoerd. De romp is gemaakt van een lichte sandwichconstructie; een kern van Corecell (een gesloten celschuim) wordt aan beide zijden omsloten door een robuust laminaat van glasvezel en epoxyhars. Hierdoor is het schip sterk, stijf en licht. Het geheel is bekleed met 3 mm teak sperfineer, dat met vacuümtechniek is verlijmd en
is geïmpregneerd met heldere, kleurloze epoxyhars. De Van Speijk 32 bereikt een topsnelheid van 20 knopen in plané dankzij de vleugel die onder het achterschip geplaatst is.
Ontwerper
Bosgraaf Yacht Design is opgericht in 1989 en heeft sindsdien een gevarieerd portfolio opgebouwd: van racejacht tot cruiseschip en van trimaran tot bijboot. Voor de wereldwijde klantenkring maakt Bosgraaf Yacht Design het liefst aparte, uitdagende ontwerpen, zoals de Van Speijk 32.
Bouwer
Arjen Bouwmeester is vooral bekend van de Zwerver, een klassiek Nederlands wedstrijdjacht uit 1956 dat hij volledig gerestaureerd heeft. Zijn werf heeft ook een eigen sloep gebouwd, de Bouwmeester 600. Dit is een klassieke sloep met moderne bouwtechnieken. Het team van jonge vakmensen is dan ook gespecialiseerd in de bouw en restauratie van houten boten.