Onlangs mochten we bij Vietoryachts een bijzonder project afronden: de aflevering van een 18 meter lange Vandal, een indrukwekkende combinatie van kracht, innovatie en vakmanschap.
De reis begon in Gdańsk en eindigde in Eemshaven, met onderweg talloze momenten om de boot grondig te testen. Hier is het verhaal van deze avontuurlijke levering.
Te Water Laten en Eerste Tests
Na maanden werk in de werf was het eindelijk tijd om de Vandal voor het eerst in het water te laten. Dit is altijd een spannend moment. Zodra de boot in het water lag, hebben we direct de bilges gecontroleerd om te zien of alles droog bleef. Tot onze verwachting bleef alles perfect droog, een teken van vakmanschap en nauwkeurigheid.
Met een gerust hart konden we de volgende stap zetten: de motoren starten.
De Vandal is uitgerust met 2x Volvo Penta IPS 1200 motoren, echte krachtpatsers. Het starten ging vlekkeloos, en al snel voelde ik de kracht van de motoren toen de drives aansloegen. Langzaam voeren we weg, terwijl ik zorgvuldig alle systemen monitorde.
Een eerste testmoment diende zich snel aan: de eerste brug op onze route ging pas vier uur later open, wat me de tijd gaf om manoeuvres te oefenen.
Hoewel ik bekend ben met het IPS-systeem, merkte ik dat de respons iets trager was door de indrukwekkende grootte en kracht van de motoren en pods. Na het kalibreren van de joystick voelde de boot echter voorspelbaar en soepel aan.
Tijdens de inspecties door het Volvo-team testen we ook hoe de Vandal voer met slechts één operationele motor. Zelfs in deze omstandigheden bleef de boot stabiel, wat vertrouwen gaf voor het vervolg.
Open Water en Hoge Snelheden
De volgende dag was het tijd om het open water op te gaan. Langzaam bouwden we op: eerst nogmaals de bilges checken, en daarna rustig op snelheid komen. Onder leiding van Vandal eigenaar Ben werd de snelheid verhoogd naar 18-20 knopen, waarbij de Vandal prachtig op zijn hydrofoil begon te varen.
De trim bleef keurig op 4-5 graden pitch, en het schip reageerde solide en efficiënt. Dit was ook het moment dat ontwerper Scott Jutson een brede grijns liet zien; de foil angle en de prestaties van het onderwaterschip klopten precies.
Toen kwam het commando om een WOT (wide open throttle) test uit te voeren.
De Vandal bereikte een snelheid van maar liefst 43 knopen, veel sneller dan verwacht. De boot stuiterde niet en voelde zelfs op deze snelheid stabiel aan, een bewijs van haar doordachte ontwerp en bouwkwaliteit.
CE-Keuring: Uitdagende Manoeuvres
De derde dag stond in het teken van de CE-keuring, waarbij onder andere een uitdagende manoeuvre op topsnelheid werd gevraagd. Dit hield in dat we op 43 knopen een scherpe bocht moesten maken door het roer in één seconde om te gooien.
Ik begon voorzichtig met een bocht op 30 knopen, en de Vandal voelde aan alsof ze op rails liep. Vervolgens waagde ik de manoeuvre op topsnelheid. Tot mijn grote tevredenheid ging dit probleemloos; de boot bleef strak en beheersbaar, zelfs onder extreme omstandigheden.
De Levering van de 18 Meter Vandal: Een Avontuurlijke Reis van Gdańsk naar Eemshaven
Na intensieve tests en een succesvolle CE-keuring was het moment daar: de reis van Gdańsk naar Eemshaven, een tocht van meer dan 650 nautische mijlen. Het werd een avontuur dat de robuustheid van de Vandal en ons team tot het uiterste heeft getest.
Vroege Start uit Gdańsk
De dag begon vroeg in een koud en winters Gdańsk. De boot was bedekt met sneeuw en ijs, wat direct een uitdaging vormde bij het klaarmaken voor vertrek. We voeren richting Hel, een route die berucht is om zijn wisselende omstandigheden.
Na Hel kregen we al snel te maken met stevige golven van 1,3 meter, met een korte interval van slechts drie seconden. Toch konden we, dankzij de innovatieve hydrofoil en de luchtkussens in de tunnel, een snelheid van 20-25 knopenaanhouden. Dit systeem dempt de impact van de golven en maakt varen in dit soort omstandigheden comfortabeler en efficiënter.
Door verslechterende weersomstandigheden besloten we onze eerste stop te maken in Świnoujście, op de grens van Polen en Duitsland.
Via Rügen naar Kiel
De volgende dag zetten we koers noordwaarts, opnieuw geconfronteerd met golven zoals eerder ervaren.
Zodra we de beschutting van de Duitse kust bereikten, konden we een veilig kanaal invaren en koers zetten naar het eiland Rügen. Hier voeren we onder bruggen door en konden we even op adem komen.
Onze volgende uitdaging was tanken in het verlaten Barhöft. Na wat heen en weer communiceren, troffen we een vriendelijke kustwachter die speciaal voor ons het bunkerstation opende. Met een volle tank konden we verder.
Na Rügen voeren we zuidelijk om beschutting te zoeken tegen de golven. Toen de omstandigheden verbeterden, besloten we de oversteek naar Kiel te maken. Bij aankomst in Kiel hebben we de nacht doorgebracht, aangezien onze sluistijd pas om 6:30 gepland stond.
Door het Kielkanaal
De passage door het Kielkanaal bood zowel de bemanning als de boot een welkome rust. De snelheid in het kanaal is beperkt tot 6,5 knopen, wat ons de gelegenheid gaf om te ontspannen en de omgeving te bewonderen. Een uniek schip zoals de Vandal trok hier veel aandacht van bootliefhebbers.
Het is niet elke dag dat een high-performance jacht door dit kanaal vaart. Na de laatste sluis zetten we koers naar Cuxhaven, waar we de nacht doorbrachten.
Ruige Noordzee en Aankomst in Eemshaven
De volgende dag besloten we te wachten in Cuxhaven tot de condities op de Noordzee verbeterden.
Het laatste stuk van de reis was echter nog steeds uitdagend, met golven van 1,7 tot 2 meter.
Hierdoor moesten we onze snelheid terugbrengen naar 15 knopen, maar de Vandal bewees opnieuw haar klasse door deze omstandigheden met gemak aan te kunnen.
Bij aankomst in Delfzijl moesten we even wachten op de Sluisgracht. Vervolgens werd de Vandal vroeg geladen, en zat deze indrukwekkende reis erop.
Een Succesvolle Levering
De tocht van Gdańsk naar Eemshaven was niet alleen een fysieke test voor de Vandal, maar ook een kans om haar unieke kwaliteiten te demonstreren. Van de hydrofoil tot de robuustheid in ruige zeeën, deze 18 meter Vandal heeft bewezen een uitzonderlijk schip te zijn.
Bij Vietoryachts zijn we trots op dit project en kijken we uit naar de volgende uitdaging. Heb je interesse in de Vandal of een ander schip uit onze collectie? Neem gerust contact met ons op!